söndag 5 mars 2017

NYA STÄMPLAR HOS VILDA STAMPS - FANTASY 1 OCH 2 = ÄLVOR, SVAMPAR, VÄXTER

Det är alltid kul att se nyheterna från Vilda Stamps. Och den här gången, hade jag hoppats på något älv-likt, och jag blev glatt överraskad av att min önskan gick i uppfyllelse :). 
Här har jag stämplat upp en "scen", med några olika stämplar.

Jag har använt den mellanstora MISTIn (här är en länk till den största mistin, de andra verkar vara slut) för att placera stämplarna där jag vill ha dem, och det gick över förväntan lätt att skapa den här scenen :).
Om du känner dig osäker, kan det vara värt att provstämpla på ett utskriftspapper :).
Du kan även nyttja ett stämplingsverktyg som heter Precision Press (We R Memory Keepers), men den verkar vara slut hos Scrapbruket just nu. 

Jag har använt en svart vattenfast stämpeldyna (VersaFine), som är en dyna som ger fantastiska avtryck och räcker länge. 


Jag har använt mig av penslar för pensla på en bakgrundsfärg i ljusa nyanser av distress-färgerna. Avsikten var att skapa en ljus och skir bakgrund med gult, blått och grönt.

(Clarity stencil brush är idealet, men i avvaktan på att jag hittar dem hos Scrapbruket, har jag lekt med de penslar som jag hittat på t ex Jula och the Flying Tiger. Jag köpte även några "squirrel"(ekorre)-penslar på In-Ex, men de var inte alls bra. De förde inte färgen vidare, utan sög in färgen helt och hållet.) Penseltypen som jag rekommenderar heter spröjspensel, och ser ut ungefär så här:




Jag har strösslat på lite frantage-pulver (embossing enamel) från Stampendous (shabby white) och sedan fönat papperet underifrån, för att ge pulvret ett fäste. När det väl börjat smälta lite, har jag fönat uppifrån.
Om du har splattstämplar med små prickar som mönster, kan du också stämpla dit dem, med t ex en VersaMark-dyna och sedan hälla på pulvret. VersaMark-dynan fungerar som "klister" och låter "strösslet" sitta kvar medan du fönar uppifrån. 

Det som återstår att göra nu, är att ge älvans vingar lite skimmer, i form av Stickles (Diamond) och fästa papperet på en kortbas.


Jag har använt mig av stämplar från de båda nya stämpelseten, Fantasy 1 (V856) och Fantasy 2 (V857). (Stämplarna är så pass nya, att de kanske inte har hittat ut Scrapbruket... Då hittar du dem hos Vilda Stamps istället :)

Stämpelseten är i påsar för A6-stora papper (d v s  ett A4-papper vikt i fyra delar) och de kostar bara 100 kr/st. Ett riktigt bra pris, alltså :).


1 kommentar:

  1. Åhhh så väldigt fint 😊 Jättesnygga stämplar och fint färglagt. Jag hade inte tänkt testa denna teknik, men nu blev till och med jag sugen på att testa 😊 och då får jag ju nytta av mina distressdynor, som jag annars är dålig på att använda. Som sagt väldigt fint kort 😊

    SvaraRadera