fredag 17 maj 2013

FRÄCKA DEKORATIONER MED KRYMPPLAST, TIM HOLTZ STANSMALLAR OCH STÄMPLAR

Ibland är det riktigt roligt att återgå till sånt jag gjort förr... Krympplast (shrink plastic) är en speciellt kär gammal vän :-). Det är ju så kul att göra dekorationer - som man kan göra antingen halsband eller armband av, eller bara dekorera ett kort, en layout eller kanske med mixed media sida :-). Man kan också ha dem som dekorationer i nyckelringar :-).
Nedan följer en video som visar hur jag gjorde... Därtill har jag lagt in de tidigare krympplastfilmerna jag lagt upp på youtube :-). 






Jag har använt en massa stansmallar från Tim Holtz/Sizziz för att få till fina former. Därtill har jag rotat fram några fina Timpanstämplar för att göra dem till riktigt fräcka figurer :-).

Här ser du hela processen:


Här är några av de produkter jag använt:

STANSMALLAR:
Gadget gears (kugghjul)
Hanging sign (skylt med två hål)
Hearts, primitive (avlångt hjärta)
Picture wheel (master view-snurra)
Pocket watch frame (fickur)
Sewing room (provdocka)
Stars (stjärnor)
Tick Tock (väckarklocka)
Vintage Telephone (gammal telefon)
Styled labels (två etikett-former)
Baroque (etikettform)
Postage stamp frame (frimärkesram)


Jag kunde inte motstå att göra fler kugghjul... Jag stansade också ut en lång filmremsa med Timpans film strip-stansmall (sizzlitz... funkade bättre än med tunna stansmallar från t ex Spellbinders och Xcut...).
Så här blev de:

Här ser du skillnaden mellan de olika storlekarna - filmen och spellbinders-kugghjulet.


Det lilla svarta i mitten är färdigkrympt :-).


O här ser du skillnaden mellan den okrympta och den krympta.



Jag stansade även ut hönsnät med Cheery Lynn-stansmallarna, men det gick inte så lätt att ta bort mellanbitarna...




Och här är tre andra videor där ja lekt med bl a stämplar från The Greeting Farm. 
Del 1
 

Del 2

 Och här är en blandning av olika stämplar... Bl a Timpans..


Psst.... Om du hittar genomskinlig plast med siffran 6 i återvinningstriangeln, kan du prova att göra hemmagjorda krympplastfigurer av det. Läs mer här.

5 kommentarer:

  1. skit fräckt...nu vill vi se vad du kan göra med Vilda Stamps motiv och texter också :-)
    Jag har tex ett halsband och örhängen med älvor som en från Tyskland gjort ...

    SvaraRadera
  2. Det är redan klart... men bloggas först den 31 maj :-)

    SvaraRadera
  3. Hej

    Är det bara jag som inte kan se filmerna ovan?

    Annethe

    SvaraRadera
    Svar
    1. prova att öppna upp bloggen i en annan webbläsare... ibland kan firefox, google crome o s v funka bättre än Explorer... jag ser då allt i Explorer...

      Radera
  4. Tusen tack för att du delar detta!! Jag är nybörjare på scrapbooking din video var toppen så lärorik och inspirerande. Måste genast skaffa krympplast och testa detta så häftigt!

    SvaraRadera