fredag 1 februari 2013

RESETEMA - MIXED MEDIA

Jag var i sprayartagen när jag besökte Annelie och Robert i Håverud i förra veckan. Mitt sista projekt för helgen skulle bli detta, färgstarka, mixed media-alster, som jag faktiskt är riktigt nöjd med :-).


Jag började med att spraya fyra olika papper i olika färgkombinationer. 


Jag valde ut det rosa-orange för det här projektet. Jag har använt Wild honey eller Rusty hinge och Picked raspberry den här gången. (Jag har alltså gjort egna sprayfärger av Timpans distress ink-refillflaskor - blandat med vatten - som jag sedan förvarar i mini mister-flaskor :-).)
Sedan har jag sprayat med svart färg över en kugghjuls-stencil från Prima och med blått (salty ocean) över hönsnäts-stencilen.
Restfärgen från stencilen har jag smetat ut i min mixed media-bok :-).


Sedan använde jag samma kugghjulsstencil för att stryka över strukturpasta (reliefpasta), med hjälp av en spatel.


Sedan snabbtorkade jag det med embossingfönen, för att jag ville skapa struktur i pastan :-).


Därefter var det dags för en stain-splatt. Det är den underbara bruna vintage photo-färgen från Tim Holtz-stainflaskor :-).


Jag ville få fram lite mer struktur, samtidigt som jag ville skaka om i färgpaletten med turkos akrylfärg, så jag drog lite blå färg över den lilla tegelstenvägg-stencilen från Crafter's workshop. (Här hittar du en massa sköna akrylfärger.)


Jag snabbtorkade även detta med embossingfönen.


Sedan började jag att stämpla... Timpans lilla textstämpel: The journey is the destination, paris-stämpel (shabby French) samt kaffekoppsspill (mini muse). Jag har stämplat med Archival ink-dynor.


Sedan fortsatte jag med tegelstensväggen i rött... Jag har svårt att låta bli den här stämpeln... Jag önskar bara att jag kunde lägga vantarna på några större varianter av samma stämpel :-).


Det blev visst en stjärna också... :-).


Och så lite guldfärgad skimmerpasta från inka gold.


Här ser du det lite bättre...


Se, så fräckt det blir med skimmerpastan över de förhöjda partierna :-).


Det fattades något... Hmmm... Javisst ja... bruna kanter runt papperet... :-). Det ordnade jag snabbt med Tim Holtz Gathered twigs-distressdyna... som jag bara rafsade längs kanterna... utan infärgningsverktyg... Rejält skall det vara :-).


Och sen, äntligen, kom jag på att jag kunde använda mig av Timpans flygplansstämpel (air travel)... och uttrycket Enjoy the journey :-). (stämpeln finns i detta set (going somewhere), fast i mindre format, tillsammans med en massa andra superbra stämplar :-)...)



Nu lyfter vi.... :-).


5 kommentarer:

  1. Underbar mixed media projekt du har gjort, härligt med alla strukturer och färger! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  2. Lovely och inspirerande som alltid goa du.
    Kram Betty

    SvaraRadera
  3. Underbar, du är så kreativ så man blir matt.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt alster! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  5. så bra beskrivning. Vill ju så gärna prova men vet inte riktigt hur men du gjorde en bra beskrivning så jag nog ska våga prova. Snyggt

    SvaraRadera