lördag 12 november 2016

SKAKKORT MED VINTERTEMA - SHAKER CARD WITH A WINTERY THEME

Jag har skapat en ny grupp på facebook, som fokuserar på skakkort. Du är välkommen att slå oss följe. 

Jag är inte den som gör dem i parti och minut, men jag gillar att utmana mig själv då och då...

Här är ett skakkort, som jag pyntat med både pärlor, paljetter och konfettistjärnor.



Flera delmomentsbilder nedan...

Jag har stämplat ett vintrigt motiv, med hjälp av en ny stämpelpositionerare från We R Memory Keepers. Den heter Precision press stamping tool. Stämplingsverktyget funkar med alla slags stämplar, i o m att gångjärnen anpassar sig till stämplarnas olika höjd. Det är ju helt genialiskt!!!
Det finns även en annan slags stämpelpositionerare, som heter Misti... Den finns i tre olika storlekar. Den är också bra. Den har ett annat system, i o m att man kan fästa papperet med magneter. 



Här ser du att jag har låtit två olika stansmallar samarbeta med varandra, för att skapa en ram runt stämpelmotivet. Jag har fäst stansmallarna med washitejp på papperet, så att de skall kunna sitta kvar och stansa ut flera ramar ur olika material. Det kan vara klokt att torka av häftförmågan något, innan utstansning, så att tejpen inte river sönder papperet.
Jag länkar till alla stansmallar hos Scrapbruket. Det kan vara kul att låta sina stansmallar komma till användning på nytt sätt, i o m denna metod :).


Här ser du att jag har stansat ut både papperet och mossgummit (skumgummi, distansgummi...) samtidigt, för att få en perfekt passform.


Stansmallar med sömkant är roliga att jobba med. Stansmallar med dubbel sömkant, är extra roliga att jobba med, i o m att du får en sömkant även på negativet, som i det här fallet är ramen jag vill använda... :). Crealies har dubbelsömstansmallar.


Jag har använt samma "recept" för att stansa ut ramar ur:
4 st papper
2 st mossgummiark
1 plast (emballage)

I och med att jag valde en ram med trasig ytterkant, kände jag att det var bäst att försöka stansa ut formen även i plast, för att få så många fästytor som möjligt. Om jag skulle ha klippt ut plasten för hand, kanske pärlorna m m hade fått en väg ut...
Det kan vara klokt att använda ett starkare lim mellan skumgummiarken. Vanligt lim funkar bra med papper mot papper.


Jag har hällt i både stjärnkonfetti, pärlor och genomskinliga paljetter. Jag har även limmat fast några rhinestones och pärlor på bakgrundspapperet, helt enkelt för att inte allt skulle åka ned. Det skapar lite intresse att ha kvar några dekorationer på bakgrundspapperet.


Det kan dock vara bra att tänka på att man låter limmet torka ordentligt innan man stänger till allt, för som ni ser på bilden nedan, har fler saker fastnat på bakgrundspapperet...



I filmen nedan, får du tips på vad mer man kan stoppa i skakkort:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar