lördag 9 mars 2013

Utee, Mold-n-pour-lera och Melting Pot

Jag har länge velat göra egna dekorationer, om och om igen, ur t ex smält uteepulver eller självtorkande lera.
Nu har jag provat på både och.

Den produkt jag provat flest gånger, är helt klart Mould-N-Pour. Det är två färger som skall blandas med varandra för att skapa den böjbara formen. De är lätta att jobba med, men något dyra i mitt tycke.

Den andra leran jag provade på heter Mold Maker från Sculpey. Jag trodde att den fungerade likadant som Mould-N-Pour-leran, varför jag blandade två lika stora delar till en enhet. Det visade sig att man bara skulle använda en av "stängerna" och sedan baka den i ugnen för att den skulle "härda till sig". Well, well... Så kan det gå när man har bråttom.

Man kan använda Mold Maker till att t ex laga ramar eller skulpturer, eller för att göra former till dina favorit-dekorationer, knappar, mynt m m. Det är mjukt nog att göra intrikata detaljer med, och efter att det har bakats, kan det användas med t ex gips, vax eller cernitlera. Den funkar också fint som en "förmjukare" för hårdlera.
Ta bara en bit lera och knåda ihop till en boll, tills den är ordentligt genomarbetad. Lägg till mer Mold Maker, om du tycker att konsistensen inte är bra nog.
En 6 mm tjock bit skall bakas i 15 minuter på 130 °C.
Leran skall inte micras! Men kanske kan den bakas i min Melting pot-ugn :-).

...

Här är några av mina utee- och Melting pot-filmer:




....

Äntligen bestämde jag mig för att köpa en Melting Pot. Jag har ju provat den några gånger genom åren, men ändå inte känt att det är "min grej". Men säg det som varar för evigt :-).

Ett bokmärkesprojekt påminde mig om vitsen med att kunna göra egna kugghjuls- och andra dekorationer om och om igen, och det var det som ledde mig till beslutet att köpa en s k smältdegel-panna.
Som ni ser, har jag haft en hel del utee-pulver som bara väntat på att få komma till användning :-).


Jag började med svart utee, bara för att börja med något :-).
Jag hade kvar några former sedan tidigare, och här har jag kompletterat med några nya, både kugghjul, hörn, "lås"dekoration och timpans "ornament".


Jag har avslutat med inka gold-skimmerpastan old gold - för att få fram strukturen på motiven.
Ni ser att textmotiven är spegelvända... Det är ett misstag jag kommer att ha med mig ett tag, tror jag... För att få en rätsidig text i utee (med förhöjd yta), så måste den vara spegelvänd från början. Det tror jag mig ha förstått nu, när jag gjort två likadana - och meningslösa - flexformer :-).

2 kommentarer:

  1. Vilken av Mold Maker och Mold n Pour var enklast/böjligast att få ut föremålen ut när man gjort en form? /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan... jag har faktiskt inte gjort ngt med den andra mold maker-produkten än... tack för att du påminde mig... den skall tydligen bakas innan den blir till en flexibel form...

      Radera