måndag 21 november 2016

ETT BLÅTT KORT OM LYCKA - A BLUE CARD ABOUT HAPPINESS




Jag har gjort ett upprätt (lodrätt) z-vikt kort, som mäter ungefär 18*14 cm.
Jag har använt mig av kvadratiska och runda stansmallar med sömkant och stämpel från CreaLies för att göra det här kortet, i o m att jag är gästdesigner hos dem, idag.
Jag har använt mig av en dekorativ kantstansmall för att göra den fina överkanten.
I’ve made an upright z-fold card, that measures approximately 5 3/4”*7 1/8”.
I used the on the edge die 2, for the top part of the card.
I love dies with a stitched edge.







Jag har också använt två olika stora dubbelsöm-stansmallar med både kvadratisk och rund form, för att ge papperena en fin look. (Det går givetvis bra att använda "vanliga" sömkantstansmallar också, om man inte behöver nyttja den andra delen av papperet (kvadrat, cirkel)).
Jag har stämplat en liten stjärnstämpel (bits & pieces) med en versamarkdyna innan jag hällde på vitt embossingpulver och smälte det med en s k embossingfön.
Jag har jobbat in blå färg runt papperet med infärgningsverktyg och distress ink (tumbled glass).
Jag har limmat fast en träfanér-dekoration som det står lycka på, tillsammans med några rosor jag hittat i mina gömmor och en utstansad fjäril från CreaLies.
I’ve also used 2 square double stitch dies to create squares as well as to circle double stitch dies to give the round papers a nice finish.
I’ve stamped with a bits & pieces stamp, with stars, no 48, with a versamark ink pad and poured some white embossing powder on it, before melting the powder with a heat tool. I’ve used an ink blending tool to create a blue background to the stars.
To decorate the center piece, I’ve used a die cut piece of wood veneer, that says happyness in Swedish (lycka).
I’ve also die cut a small butterfly, with a duo dies no 6.
The roses and the half pearls are from my stash.


  






Här kan du se överdelen av kortet. Jag har använt mig av on the edge-stansmall nummer 2. Jag har stansat ut några löv (no 37) och blommor (no 35 och no 36), för att pynta kortet ytterligare.
Here you can se the topper for the top piece of the card. I’ve die cut some leaves with the duo dies no 37 A and B. I’ve also die cut two flowers, with duo dies no 35 and set of 3 no 36.




 


Här kan du se hur kortet är vikt. I praktiken är det som ett stafflikort, men med flärpen åt andra hållet.
För att kunna få kortet så stort som det är, har jag limmat fast en extra panel, längst fram, för att få papperet att räcka till. Jag använder mig av fotoalbumpapper, som är 13” långa, men de räcker inte alltid till, när jag gör lodräta z-vikta kort med fin kant upptill.
Here you can se how the card is folded, in order to be called an upright z-folded card. It’s basically an easel card, but with a reversed flap J.
In order to make the card as big as it is, I’ve added an extra panel to the front, just because my photo album papers aren’t longer than 13”.  









Här är blogginlägget hos CreaLies: 

1 kommentar: