lördag 5 mars 2016

VILDA-GÄNGET: VILDA STAMPS NYA FIGURSTÄMPLAR - FEBRUARI 2016

Det var himla roligt att få se Vildas nya figurstämplar, som Carina Wikström har tecknat. 





Jag blev förtjust i dem alla och kunde utesluta några. Jag var tvungen att ha alla :).

På detta kort har jag samlat många av Vilda-gänget. Man kan ju tänka sig att det är bästa kompisarna eller syskonskaran som samlat ihop sig och blivit fotograferade :-).

Jag har maskat ihop dem och även maskat av en ram runt själva papperet. Nedan ser du hur jag gjort i bilder.



Jag stansade ut en kvadrat med sömkant - och ännu en ur skrivarpapper, för att kunna göra en mask runt ramen. Du hittar bra sömstansmallar från CreaLies. Jag ville nämligen inte att figurerna vid stämplingen skulle täcka sömkanten. Jag stansade även bort innerrutan, för att bara få själva ramen att maska med.



Sen stämplade jag fram en massa "masker" som jag kan återanvända vid behov. Jag stämplar dem på tunt papper och klipper ut dem längs linjen. Där det är lite trixigt, skär jag ut bitarna med skalpell (craft knife) (Martha Stewart craft knife) på skärmatta (cutting mat). Det finns olika slags skärmattor. Här är en i A3-storlek från Docrafts , här är en 13*13-tum stor från Ek Success och här är en 12x12-tum stor från Martha Stewart. Här är också en i glas, (A3-storlek) från Docrafts.
Det kan också vara käckt att ha ett gäng extrablad hemma.


Sen stämplar jag ett motiv i taget och lägger på en mask, som jag gjort tillfälligt självhäftande med re mount-spray. Här är en flaska med stick & spray från Crafters Companion. Det finns också en flaska med permanent limspray, viket kan vara käckt att använda om man har stora saker som skall fästas.


Så här ser gänget ut när jag tagit bort maskerna.


Jag har färglagt med Spectrum Noir-pennor.
Jag stämplar motiven med svart mementodyna när jag skall färglägga med alkoholbaserade pennor. Jag använder mig också av ett papper för laserskrivare (4CC/Color Copy), gärna 200-300 g.

Jag har kommit att tycka mycket om Spetrum Noir-pennorna.
  • De är billigare än t ex Copic-pennorna (som givetvis är rolls royce-varianten av alkoholbaserad färgläggningspenna). 
  • De är också oväntat trevliga att färglägga med (färgen stannar innanför linjerna (vilket t ex inte ProMarker-pennorna gjorde)). 
  • Det finns extraspetsar att köpa till och byta ut de andra spetsarna mot, om man hellre vill ha en flexibel spets, som i Copicpennan. 
  • Det finns också påfyllningsflaskor till dem, precis som med Copic-pennorna. 
  • Det är också lätt att hitta nyansskillnaderna pennorna emellan, eftersom de är märkta med färgkod + siffra 1-6. 


Sen stansade jag ut ett ord - smile - ur vitt mossgummi (foamie sheet/funky foam). Jag limmade fast det med Glossy Accents. Det finns även en stor flaska för storkonsumenten :).


Så här ser ordet ut i höger hörn. Visst är det fräckt :)?!


Jag har använt mig av en kvadratisk kraft-kortbas (square card blanks), av återvunnet papper, från Papermania. Det är ett tjockt och stadigt papper, 300 g (13,5*135 cm).
Det är ett bra pris på dem, i o m att både 50 st kortbaser OCH 50 st kuvert ingår i paketet, för 89 kr (februari 2016).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar