onsdag 4 mars 2015

MIXED MEDIA MED FINA SCRAPSAKER FRÅN YOU DO

Här är en mixed media-tavla jag gjorde åt You Do, som ett finalalster, när jag firade att min youtubekanal har 10 000 följare :).
Här är länken till filmen, om du vill passa på att se mycket av You Dos fina sortiment.



Jag började med att lägga på säkerhetsnålar (pastell - plast (nappy pins), pastell - metall (safety pins)) i olika storlekar och tjocklekar - tillsammans med vävtejp - på ett papper. Jag hade satt fast dubbelhäftande tejp först, för att de skulle fästa. Sedan jobbade jag in lite aluminiumtejp (foil tape heavy metal) - över hela papperet. Jag lade tejpen som en bulle över sakerna, så att jag skulle ha något att trycka in mellan dem... Sedan jobbade jag mycket med att få fram strukturen av alla sakerna... Jag har speciella falsk metall-verktyg till detta.

Sedan målade jag allt med ett lager vit gesso.

Därefter, när allt torkat, började jag att spraya med olika färger - för att skapa en bakgrund.
Jag sprayade i omgångar och torkade däremellan. Jag upptäckte, att när jag sprayade med mängder av färger - på en metallic-yta - så tog det väldigt lång tid att torka. Det finns alltså en risk för avfärgning - när man rör färgen.

Det grova snöret som syns i bild - är ditsnurrat - runt hela papperet... Jag gillar när det lite "romantiska" bryts av med lite gruffigt :).



Jag sprayade även två etiketter i tyg (tags canvas creme) - med turkos respektive brunorange färg - för att få dem att lyfta bra från bakgrunden. Det finns också en hitch fastener i den stjärnformade "tagen". De är suveräna som t ex knoppar eller fötter på en ask...

Jag stämplade uttrycket "i dag" (mitt liv) på en bit papper och limmade sedan fast den i en s k book plate (label holder).
Du ser också några superfräcka gem (clips) - med metalliclook i bilden. Jag blev som tokig av glädje när jag såg de rektangulära gemen :).
Den metallicfärgade skruv-"brad(en)" hittar du här (brads screw).



Jag hällde på lite grövre embossingpulver här och där och värmde sedan pulvret, så att det smälte och skapade olika uttryck. Beroende på hur länge man fönar, kan man få antingen helt slätt utseende eller prickigt och bubbligt :).
De där små söta påsnitarna (jungfrubenen / brads(en)) heter brads round - gun color.



Här ser du just hur fräckt det kan bli med olika typer av embossingpulver :).



Och här får det en mer smält look - över de små säkerhetsnålarna...



Jag monterade den turkosa etiketten på en eller två bitar wellpapp - för att få den att lyfta från bakgrunden. Jag gillar inte att saker och ting är för platta :).

Jag limmade sedan fast den med limpistolen. Alla saker är fastlimmade med limpistol...

Jag limmade även fast lite blommor - både platta blommor (beige juteväv (burlap)) och rosor (Mistral) - men även metallblommor.
Jag hittade också en nyckel och ett nyckelhål att pryda tavlan med...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar