lördag 30 augusti 2014

EN LAYOUT OM LONDON UTAN FOTO

När jag fick syn på en fantastisk vintage-layout av Karita Väiniö - kände jag mig väldigt inspirerad. Jag ville härma hennes tekniker med stenciler, sprayfärger, målande på blommor och gesso-fördjupningar.
Jag satte igång, fullt övertygad om att nu skulle jag ta mig fram på en ny scrap-stig, men jag kom inte till samma resultat, helt enkelt för att jag inte hade något käckt foto att ta till, när jag väl börjat spraya med rött...


Sedan bestämde jag mig för att använda en tegelväggs-stencil, tillsammans med vit gesso. Jag använde en spatel för att dra ut kladdet. Jag sprayade på svart färg på gesson och lät den både rinna och torka i lugn och ro. Jag drog upp själva sprut-mekanismen och lät färgen droppa från plaströret.


För att inte låta den överblivna gesson gå till spillo, letade jag fram en mixed media-bok, som jag använde överflödet på. Jag hade ett svart papper på baksidan av stencilen. Jag tryckte dit färgen och hoppades på ett fräckt resultat på det svarta papperet. Jag är speciellt förtjust i de vita tunna strecken :-).


Eftersom jag inte hade något foto, valde jag att göra "ett eget foto", med hjälp av en stämpel, distressfärger och en polaroidfoto-stansmall (instant frames (sizzix)).
Jag har också smutsat ned tegelstenarna med svart smetvänlig krita.  Faber Castell har en massa sköna färger att leka med...
Jag sotade ned kanterna på "polaroidfotot" med en sponge dauber och svart stämpelfärg, för att ge den lite mer karaktär.


Istället för blommor, gick jag all in med cirkelstansar. Det går givetvis bra att stansa ut cirklar med olika stansmallar och en stansmaskin, som t ex Big Shot, men jag tycker att det är väldigt smidigt att bara ta fram en spillbit och stansa fram x antal cirklar med en liten stans.


Jag färglade några av figurerna med röd spray från Dylusions (postbox red).


Sedan rotade jag fram lite andra dekorationer att leka med... Gem, knappar, tabs, tags...


Jag limmade fast "polaroidfotot" med min limpistol. Under bilden ser du både cirklar, stjärnor och en liten tag, tillsammans med randiga svartvita gem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar