tisdag 10 december 2013

DEKORERAD PRESENTKASSE

Jag började med att stansa ut stora ovaler på måfå, bara för att göra något annorlunda. Jag valde de två minsta av de stora stansmallarna från Spellbinders, grand nestabilities ovals 1, för då kunde jag fortsätta jobba med min big shot-stansmaskin :-).
Jag behövde såldes inte ta fram min eBosser, en elektrisk stansmaskin, som ju tar upp till A4-stora stansmallar :-).


Jag fortsatte att stansa ut olika figurer från Sizzix/Tim Holtz stämpel- och stansmall-julkollektion (granar = holiday joy, Jultomten = Retro Christmas).
Jag stämplade figurerna först och stansade sedan ut dem. Och tack vare min magnetplatta (magnetic platform) - som funkar alldeles suveränt, kan jag med lätthet placera stansmallen över det stämplade motivet och stansat ut figuren med runda fina "kanter". Det är ju klart att man kan klippa ut alla figurer, men det är väldigt mycket smidigare med matchande stansmallar.
Dessutom blir det snyggare :-).


Jag skapade en "scen" med granar, jultomte och uttrycket Merry Christmas över de olika ovala formerna. Sen kom jag på att jag hade köpt ett gäng små presentkassar i kraftpapper. Varför inte göra en framsida till en sådan kasse och sedan ge bort något fint till en kompis eller så :-)?.
Jag letade upp en bit röd cardstock med prickar (Phoenix - Bazzill basics dotted swiss cardstock) och kom sedan på att det kunde vara käckt att bryta av det röda mot det gröna med lite ostduk (cheese cloth) :-).

Jag provade att stämpla tomten med olika stämpeldynor... VersaFine och Archival ink. De förstnämnda är "fuktigare" och ger således ett "bättre" tryck, medan Archival ink-dynorna ger ett lite mer slitet uttryck.
Den röda färgen i uttrycket Merry Christmas har jag stämplat med Red Geranium - Archival ink.


För att lägga till några fler dekorationer, smakade jag mig fram med några rosor från Wild Orchid Crafts.


Ja, just det...
Jag band ju också lite tunn jutesnöre runt det röda papperet, innan jag monterade fast de ovala formerna. På något sätt bidrar snöret till en lite rustikare look :-).


Jag får erkänna att jag är lite fast i att stämpla, stansa ut och göra enkla "layouter" :-). Det är inte alltid man "måste" färglägga ett motiv med t ex copic-pennor (alkoholbaserade tuschpennor med mjuk blandningsförmåga), distress markers-pennor (färgläggning med akvarellteknik) eller annat "medium".


Nu gäller det bara att klura ut vad jag skall stoppa i påsen :-).

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken mysig påse du har skapat! =)
    Tack för tipset om ostduken!
    Kram Elenor

    SvaraRadera