måndag 12 augusti 2013

LAYOUT OM M A NUMMINEN

Jag har knåpat ihop ett eget scrapalbum - i en lite konstig storlek... Men så går det när man använder sig av en fryst pizzakartong från Dr Oetker :-).
Jag har bundit ihop den med min stans- och bindningsmaskin CINCH - som ju gör runda hål istället för rektangulära.

Jag har bestämt mig för att göra något med de foton jag har här hemma, för att inte låta dem växa på hög. För att hjälpa mig lite grann på traven, har jag samlat ihop en massa skisser från bl a Pintrest. Det finns ju hur mycket fint som helst att ta vara på :-).

Till den här layouten har jag använt skiss nummer 232 från Creative Srappers.

Här har du en bild på den, så att du lättare skall kunna jämföra.
 
 
När sambon hade för avsikt att åka och ta en glass på Frölunda torg, och helt plötsligt ramlade in på Panduro, med avsikt att hitta stickers med bokstäverna å, ä och ö, visade sambon mig ett papperspaket med retrokänsla (Pubs and Music). Det fanns både tärningar, LP-skivor, kassetter m m på dubbelsidiga papper. Först tänkte jag låta bli det, men så tänkte jag till och kom på att det ju kunde vara skoj att ha retropapper av det slaget.
När jag sen såg bilderna på M A Numminen och hade skissen i huvudet, tänkte jag att bården med LP-skivor kunde passa fint tillsammans med fotona. Även om jag inte är hypermallig över layouten, tycker jag att det var vågat av mig att använda de mönstrade papperen som jag gjorde :-).
 
Ordet artist, har jag stansat ut med en av Timpans halvtjocka långa stansmallar (Stacked artful Words). Jag köpte den mest för att den har uttrycket "Enjoy the journey"¨, men är glad för att jag provat att stansa ut ordet artist också... Den funkar fint även med mossgummi :-).
 
 
 
Tack vare gästuppdraget hos Pysseldags i augusti månad, har jag återigen börjat jobba med fonter, uttryck m m i min dator. Jag brukar göra det med jämna mellanrum... Jag har ju skaffat mig en billig färglaserskrivare och då känns det mer berättigat att experimentera. Det blir ju billigare än med en färgpatronskrivare, menar jag :-).
Jag är väldigt förtjust i olika rustika och gedigna fonter. Här har jag använt mig av gratisfonterna:
  • Underwood Champion
  • 2Peas Gift
Ett vänligt varningens ord kan dock vara på sin plats... När du väl börjar leta efter sköna fonter, se upp, så att du inte fyller hela hårddisken med dem! En del fonter är så stora i omfång, att de nästan "kraschar" windows... Det går alltså inte att öppna upp ett vanligt Word-dokument för att jobba med dem...
Synd... För de är fina som tusan!
För att få det att funka, får man nog jobba med en font i taget. En font per dokument, så att säga...
 
 
Jag är väldigt besviken över att de har skurit ut en sån ful remsa av alla de sköna LP-skivorna... Du ser det i bilden, om du tittar noga.... Jag klistrade fast den breda remsan på en bit papper - innan jag började klippa ut LP-skivorna i en enda lång radda. Synd att de inte tänkte till där, när de gjorde ett s k die cut-ark...
 
 
Den stora cirkeln har jag stansat ut med en 3-tums-stans, men det går ju lika bra att mangla fram den med t ex en cirkelstansmall från Spellbinders.
 

Sen gick jag lös med knappar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar