onsdag 5 september 2012

CHARLIE CHAPLIN-KORT NR 3 ÅT VILDA STAMPS

Det var väldans vad jag blev Charlie Chaplin-inspirerad då :-). Men det är klart, att när man surfar här och där så ser man både ett och annat som man kan influeras av och tolka till något eget... Så gjorde jag med det här så kallade side step card-kortet (sidostegskort). Jag gjorde om måtten så att jag skulle kunna göra ett lite större kort - ungefär 15 x 15 cm när det är ihopvikt...

Här är en mall till ett vanligt sidostegskort.

Jag började med att stämpla Chaplinfiguren på vitt papper och sedan stansade jag ut den med Spellbinders labels ten (10). Jag lät stansmallen sitta kvar på papperet och tejpade fast det på baksidan, för att jag skulle kunna färga in bakgrunden med två bruna nyanser distress ink. Sen tog jag bort tejpen och voilá - det här blev resultatet.



Jag bestämde mig för att ha en vit kortbas som jag kunde kontrastera med vitt och natur-färger. Jag hade inte själva scenen klar för mig, utan lät den växa fram. Jag ville dock använda mig av filmstripparna till bårderna (panelerna), det var det enda jag visste :-).
Först hade jag tänkt att ha den breda filmstrippen vågrätt, som ett staket, men kände allt eftersom att det skulle bli bättre om jag lät den vara stående :-). Jag satte istället den smalare filmstrippen vågrätt, över en bit svart cardstock.



Sen stämplade jag uttrycket "A day without laughter is a day wasted." på ett vitt papper och klistrade fast det på ett svart cardstock.



Sen var det dags att montera resten, och jag stämplade upp den smala filmstrippen flera gånger på en bit plast och läg den bli en huvud-attraktion på kortet :-).


Jag stansade också ut Timpans kugghjul (gadget gears), torrembossade dem med ett torrembossingkuvert från Cuttlebug (clocks) och smetade på lite platinum-inka gold-skimmerpasta.
Jag fäste allt med limpistolslim, för att det verkligen skulle fästa. Jag tog vara på de svarta linjerna i filmrullen för att gömma limmet bakom.



Jag stämplade upp en klockurtavla som jag satte i mitten av ett kugghjul, bara för att få in helhetstänket kring en dag = tid = klocka :-).



Sen har jag också en s k inchie - en rund stämpel som är 1" (tum) i diameter och passar perfekt i ett kapsyllock. Dessa kapsyllock skall dock vara mjuka, inte från riktiga glasflaskor, då de inte går att platta till och få till vackra dekorationer.
Jag satte den i min big shot på föjande sätt:
  • vik undan de tunna flärparna
  • sätt på en tunn skärplatta
  • lägg kapsylen med ryggen ned
  • lägg på en tunn skärplatta
  • mangla igenom



När jag väl börjat färga in bakgrunden på chaplinfiguren, kände jag för att fortsätta med det s k oblekta temat (kraft-temat), varför jag också gjorde hål med min crop-a-dile i kortet rätt igenom, för att få in ett snöre att knyta ihop kortet med. På så sätt kan jag förhindra att det fläker ut sig och blir platt till slut...


För att få in ytterligare "kraft"-element, gjorde jag snurrblommor av papper ifrån en gammal bok med gotisk skrift. Jag har tre utstansade cirklar på varje blomma - två bokside-papper och ett lite styvare papper för att hålla ihop blomman en längre tid.


Vilka Charlie Chaplinfavoritfilmer har du? Jag har för mig att Moderna tider (med massor av kugghjul) är en av favoriterna.

Här kommer i alla fall en bildkavalkad på både citat och Charlie Chaplin-bilder... Jag tänker mig att det skulle kunan bli ett fräckt minialbum av dessa foton, tillsammans med Curtain Call-papperena från Graphic 45 :-).











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar