fredag 8 juni 2012

BRON TILL UDDEVALLA-LAYOUT

Här är en layout om mitt första möte med uddevallabron!

(Tänk att det skall vara så svårt att få lodräta foton bli just lodräta... Den här fick jag spara både som lodrät och vågrät för att öka chanserna... Och till slut gick det! Skam den som ger sig!!! Tänk om man kunde få tag i bloggerfolket och att de kunde lägga in en fotovridnings-knapp så att man slapp bekymra sig!!! Om någon har kontakt med dem, kanske ni kan göra oss bloggeranvändare en tjänst... Pliiiis!)



Ni kan säkerligen fatta hur nervös jag var när jag körde över uddevallabron från Göteborgshållet för första gången, med kameran i hand. Jag fick syn på den på långt håll och fick reagera snabbt, då jag satt ensam i bilen och ville få fram kameran. Sen gällde det att få någorlunda bra foton, samtidigt som man höll sig i rätt fil och hastighet :-).

Huuga, så nervös jag var... Och spänningen ökade för varje meter som jag närmade mig den majetstätiska bron... Jag tycker att den är pampig med alla sina "trådar", samtidigt som den förvillar och gör mig lite yr när jag balanserar med alla detaljerna :-). Jag önskar att man kunde komma åt att fota vyn från brons båda sidor, för de är lika majestätiska de... Men det går bara inte... Inte när man är ensam i alla fall...

Först när jag väl tagit fotona kunde jag slappna av. Jag minns att jag talade till mig själv om att det där kanske inte var så himla smart gjort, även om jag samtidigt var lite stolt över mig själv!
Faktum är att rädslan infann sig i kroppen, även när jag skrev detta. Tänk så starka de minnen vi bär på är ;-).

Här kommer en bildserie som visar hur jag monterat ihop det hela...
Jag har gjort en remsa av "on the road again"-stämpeln från Inkadinkados On the road-stämpelset. Det är ett användbart kit för den som gillar att resa, då den innehåller texter som säger: Hit the road Jack, King of the road och ovanstående On the road again. Därtill finns det två fina husvagnar och en folkvagnsbuss förutom små skyltar som säger Road trip, Keep on rolling, Blue skies ahead och ett litet moln och en sol, ett tält, en liten gran och en radda med bilar.

Jag valde kraft-papper (s k naturfärgat papper) för att lyfta fotot från bakgrunden på ett bra sätt. Sen har jag stämplat med stjärn- och retro rays-stämpeln från Tim Holtz stämpelset Bitty Grunge.


Här har jag monterat på fotot som jag gjort till ett kollage i gratisprogrammet PhotoScape. Det är ett roligt program som du kan göra både bildmontage och lägga på filter m m. Prova själv!
Jag har också stämplat och klippt ut några små skyltar att sätta på layouten. Därtill har jag hittat en underbar kamera i ett stämpelset från Crafty Secrets vid namn Photo Studio. Däri hittar du även filmstrip, en liten mus som säger cheese, två gammeldags kameror och mycket, mycket mer!



Här har jag använt mig av texten A good snapshot prevents a moment from slipping away. Även denna stämpel hittar du i samma clear stamps-set från Crafty Secrets.
Jag har stansat ut en s k tattered banner med hjälp av Tim Holtz/Sizzix stansmall Tattered Banners och sedan satt en uppstämplad pappersbit på den.
Jag har även skapat ännu en triangel runt fotot med hjälp av cirkel-stökstämplarna från Tim Holtz stämpelset Mini Muse. Det är för övrigt ett underbart stämpelset, då det innehåller bl a en bingobricka, en paraplygubbe, en filmstrip, en döskalle, diamantmönster, en bil, texten live the life you've imagined och t ex en biljett.


Sen var det ju dags att skriva lite på layouten, för att jag skall komma ihåg händelsen lite bättre... så det fick bli följande "jag fotar och kör samtidigt".
Jag har använt mig av bl a röda bokstavsstickers för att skapa ytterligare en tänkt triangel runt fotot.


Official record-dekorationen hittade jag i ett stämpelset från Teresa Collins - Travel ledger.


Här ser du överdelen på lite närmare håll.



Och bilen med texten On the road again, är en stämpel av många i ett loppisfynd...

1 kommentar:

  1. En underbar LO....visst är bron väldigt vacker!
    (jag ser den ju ganska ofta från olika håll eftersom jag bor i Uddevalla)
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera