fredag 8 juli 2011

VINTAGE-TITTSKÅPSBOK

Här är alstret från vår sista kurs inför sommaren 2011 hos Scrap & Hobby. Jag påtade ihop den på Orustscrappen istället för att delta i några utmaningar :-). Sällskapet var trevligt, maten helt underbar och vädret soligt och varmt. Det enda vi hade att klaga på att det fläktade för sällan vid vårt bord :-).


Efter att ha sett så himla många fina och inspirerande sytema-alster på sista tiden, var jag ju bara tvungen att prova på det hela själv, med sköna Sew Special-stämplar från Crafty Secrets (text, provdocka, trådrulle (tänk så fräckt det skulle vara att linda runt riktig tråd), fina papper från Graphic45 (Fashionista - buttons a la mode och Le Romantique - Celebration (papperet finns på bokens insida... men tänk på att det här underbara randiga papperet passar alldeles utmärkt för manliga kort - som t ex västar i skjortkort o s v)), rosor och wellpapp.


Många kallar detta för ett bokkort - men eftersom jag tolkar kort som platta, har jag svårt för att följa den allmänna massan, varför jag hellre kallar det för en TITTSKÅPSBOK. Men innan vi gluttar inuti boken, får du några närbilder på rosorna från Storyteller.



I mitten av framsidan på boken finns ett fint textpapper - också från Graphic 45 vid namn Botanicabella Collection - Garden Suite. För att få en fin ram till uttrycket "Like a quilt a friend will warm your body and comfort your soul", har jag stansat ut en bit wellpapp med en form från Spellbinders Fleur de lis doily motifs.


Boken hålls stängd med magneter från YouDo. De där små rackarna är väldigt starka, varför jag väljer att skilja dem åt med tre lager papper. Jag fäster dem på underlagspapperet med tunna glue dots, och limmar sedan på ett täck-papper för att gömma undan dem samt garantera att de inte slinker iväg. 
Det fina papperet från Graphic45 hade passande runda dekorationer som jag kunde stansa ut med en entums cirkelstans från Artemio. Jag stansade också ut ännu en cirkel, i lite kraftigare papper, för att få fliken riktigt stabil. 


 Nu är det dags att öppna tittskåpet :-).
Jag har gjort en ram till innehållet på höger sida - helt enkelt för att jag ville skapa djup i denna bok.




Här ser du på lite närmare håll alla smådetaljer jag valt att dekorera boken med; 
Tim Holtz fräcka småflaskor, som kallas för corked vials (det finns 9 st flaskor i en förpackning, så snittpriset blir ganska bra när man räknar på 65 kr :-/förpackning)
rosor, 
biljett från stämpelsetet odds and ends (Tim Holtz)
fin textstämpel från Tim Holtz (du kan också använda dig av Vilda Stamps fina bakgrundstext. Det går givetvis också att använda sig av papper som har brev-text... :-)) - som jag också preppat lite extra med stämplar från Inkido - bård, fjärilar (mini och liten) och splash.

Den ena flaskan har några droppar distressfärg och glossy accents och den andra flaskan har ett flaskpostbrev i sig. På den långa flaskan har jag stämplat upp en del av en paris-stämpel från Tim Holtz stämplar. Flaskpostbrevet är stämplat med YouDos lilla textstämpel (shabby background). 
Biljetten är uppstämplad i två steg - först själva biljettramen och sen själva uttrycket - "Live the life you've imagined". 



Här ser du djupet av bokramen och även den fina utstansade blomkanten. Xcut Blossom heter multistansen, som du kan stansa ut både cirklar, ovaler, kvadrater och bårder med. En superduperbra stans att ha med på pysselträffar med mera, då du kan göra nästan allt med den :).


På vänster sida om boken har jag satt dit en ficka som jag stoppat en tag (etikett) i. Jag har stämpelfrossat i fler av Crafty Secrets stämplar samt maskat med Timpans flourish-mask.  
Bakgrundspapperet kommer från Graphic 45 och heter Le Romantique - Celebrate.



På tagen ser du en mängd olika stämplar från Sew Special-setet från Crafty Secrets. 


Här kommer boken i videoform... och nedanför den kommer en annan tittskåpsbok.... med halloweentema.




10 kommentarer:

  1. ÅH vad läckert det var!
    Måste ju testa att göra ett sånt med, håll tummarna

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Underbart fräck!!!
    Så jäkla snygg!!!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jätte roligt att få lära sig att göra detta. Din är så himla läcker, skall bli kul att se hur min blir klar. Längtar efter att få fixa i ordning den.
    Tack för igår

    SvaraRadera
  4. Åh så fin den blev Sari! Underbar!

    SvaraRadera
  5. Men jag som precis kommit fram till att jag inte behövde resväskan... *suck* nu "måste" jag ju ha den också...
    Underbara tittböcker!

    SvaraRadera
  6. Fantastisk, älskar alla detaljer.

    SvaraRadera
  7. I love this book :)
    Thanks for sharing. I´m a new follower
    hugs from Brazil

    SvaraRadera
  8. This is wonderful, I love it and the other one above too! Thank you so much for showing us how to do them.
    I just made one today which I put on my blog with a link back to you, I absolutely LOVE what you do, so thank you!!

    SvaraRadera