söndag 13 februari 2011

Cuttlebug eller Big Shot?

Jag får ibland frågan om vilken stansmaskin jag rekommenderar. Jag själv började ju min pysslebana med just grodan - Cuttlebug, helt enkelt för att den var billig :-).
Jag hittade min på IN-EX i Göteborgs stad. Nu finns inte den möjligheten kvar, tyvärr.

Grodan - Cuttlebug (från ProvoCraft) är bra, för att den går att fälla ihop.
Den är dock något smalare (bara en halv centimeter - men den lilla halvan kan vara betydelsefull ibland :-)...) än big shot - och det kan vara till problem om man t ex vill stansa ut med stora stansmallar från spellbinders. (nu räcker ju inte i o f s biggan heller till - för ALLA spellis-former - men man förlorar en storlek som sagt... i jämförelse med biggan)
En inspiratörskollega upptäckte också att det inte var helt lätt att stansa ut allt i lite längre tjocka sizzixstansar (framför allt Timpans tag-stans med tillhörande förstärkar-ringar) - på grund av att plattorna är något kortare än Biggans (här skiljer det nästan tre centimeter!!!).

Grodan är också - tack vare att den går att fälla ihop (och ta med på pysselträffar :-)...) - lite ostadig när man vevar - förutsatt att du inte har en glasyta (som t ex en spishäll - om du nu pysslar i köket). Även om den har s k sugpropps-fäste - så tappar den fästet mellan utstansningarna, vilket gör att du måste fälla in och ut vingarna emellanåt för att få den att sitta på underlaget...


Bilden är hämtad härifrån.

Grodans plattor: 15 * 19,7 cm
Biggans plattor: 15,5 * 22,6 cm

Big Shot (från Sizzix) är en stadig maskin. Den har 6 fötter istället för grodans mittparti.


Bilden har jag hämtat här.

Den är bredare på stansområdet - vilket gör att du kan använda ännu en av spellisarna riktigt STORA mallar (givetvis beroende på vilka stora mallar du väljer - detta gäller främst de avlånga formerna framför de runda).
Plattorna är också längre, vilket gör det lättare att stansa ut t ex quickutz 4*8-tums-alfabeten utan att behöva krångla.

Biggan har också ett bra handtag upptill - vilket gör att du får ett bra grepp när du vevar.
Biggan är billigare - åtminstone för oss på Scrap & Hobby - och köpa in - och därmed också billigare att sälja till ut till kund. (för oss skulle det skilja mellan 1180 kr och 899 kr - vilket väljer du???)

Jag tror dock att båda maskinererna är lika bra - kvalitetsmässigt. Jag har kvar min groda - utifall att jag vill ta med den på maror o så... :-).

Båda kan stansa ut "alla" stansmallar (sådana som är kända för oss här i europa (tunna (Spellbinders och Quickutz), halvtjocka (Sizzlitz), och tjocka (Sizzix).

Min röst faller således på BIGGAN!!!

Jag har dock inte provat Cuttlebugs nya groda... Den är troligen likadan (bredd- och längdmässigt) som föregångaren, fast med lite nyare design :-).
De har satt ett uppstående handtag upptill - tidigare var den nedfälld i maskinen. Och du kan med ett enda handgrepp vända veven inåt - vilket minskar dess omfång när du skall ställa undan eller ta med den på pysselträffar :-).
Dessutom ser den så där härligt retro ut :-).


Bilden är hämtad härifrån.

...

Om man vill ha en stansmaskin som fortfarande tar alla typer av stansar OCH de riktigt stora mallarna från Spellbinders, ja då får man nog börja tänka större.

MYCKET STÖRRE!

Sizzix har ju en monstermaskin som de kallar för Sizzix Big Shot Pro Machine.

Och den är stor.

Näe, stor räcker nog inte.

Den är GIGANTISK.

Den är som ett skepp!

Och skall du ha plats för den, så behöver du nog ett eget bord!!!

Men visst kan det vara bra med en sån, om man skall stansa ut många stansar (utav samma tjocklek) samtidigt, eller om du vill kunna nyttja de nuvarande och kanske framtida ännu större mallarna från Spellbinders!

Jag har dock läst någonstans att det kan vara lite trixigt med torrembossingen av de stora spellismallarna. Du behöver lägga på en massa extra cardstock för att fylla ut tomrummet.
Därtill måste du nog köpa extraplattor till maskinen också (för att kunna torrembossa), om du inte går till glasmästaren förstås :-).

Men det är klart. Det kanske är värt allt ovanstående för att kunna stansa ut med mallar upp till 12x12 tum - d v s 30*30 cm!!!



4 kommentarer:

  1. Jag har en Reva, den passar för det jag gör och är bra, men nu blev jag ju sugen på en stor grej :) Hmm får tänka över detta!
    TRevlig blogg du har Sari, är här ofta och kollar
    Kramar från Lollo

    SvaraRadera
  2. Ja som du vet så köpte jag den Rosa....av dig för ett tag sen.Jag är jättenöjd!! Stagig och den kommer jag ha glädje av länge.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  3. Vilket jättebra inlägg, Sari (som jag fick en version av i min blogg också ;)), det ger ju mer för en som funderar att faktiskt få en jämförelse av någon som använt båda grejerna. Ska försöka hitta någon i närheten som har en BS som jag kan få känna lite på. Sen är det väl bara att spara ihop till en och hitta en lämplig butik. Frakten kan ju vara en mardröm på en så stor grej... Kanske ska försöka planera det till någon träff under våren så jag kan hämta själv... Tack tack!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för en härligt inspirerande blogg. Jag funderar på att uppgradera till en BS men undrar hur mycket bredare den är jämfört med min Cuttle? Karin

    SvaraRadera